Utmanad

Har jag blivit av Heidi. Här kommer svaren:

01. Hur länge har du bloggat?
Sedan februari 2007

02. Hur såg din bild av bloggar/bloggare ut innan du själv började blogga?
Hmmm.... tänkte mig nog att det mest var finniga fjortisar som bloggade. Hade egentligen ingen koll alls faktiskt. Kände mig ruggarns rastlös en kväll och var bara tvungen att hitta på något kreativt. Satte mig vid datorn och surfade runt lite planlöst och kom på den briljanta idén att starta en blogg! Och nu sitter jag här i bloggträsket och kan inte sluta :-)

03. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Hillevi Wahls (http://www.hillevi.nu/). Läste hennes bok "En fuskmammas bekännelse" och höll på att skratta ihjäl mig och så hittade jag hennes blogg. Den är lite mer seriös nu än tidigare, men fortfarande rolig att läsa.


04. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Tja... inget särskilt.


05. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
10-12 stycken

06. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
De flesta är dagböcker, men ett par om webb, teknik och photoshop också.


07. Nämn en bloggare som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
De flesta är väl rätt så lika mig. Antar att det är därför jag gillar dem (hehe!).


08. Nämn en bloggare som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Som sagt, de flesta är ju rätt så lika mig, men de som jag läser oftast är Heidis, Martinas och Rangvis. De bara MÅSTE jag kolla varje dag!!


09. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Min pappa gillar det i alla fall, det vet jag :-)

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Ingen aning. Det hoppas jag. Varför skulle jag inte vara det?

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden? 
Jag brukar vara rätt så bra på att bjuda på våra små eskapader, men det klart att det finns en gräns.


12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Allt för privata grejjer. Finns ju ingen anledning att hänga ut folk (mig själv inräknad). Det jag inte skulle berätta för någon IRL hamnar inte heller här. Enkelt!

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Ingen alls! Enbart för min egen skull. Fast det klart... det är ju mycket roligare att skriva när man märker att folk läser. Det gör ju att man tänker till lite extra...


14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Jarå.


15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Näe.


16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Näe. Varför skulle det vara det? :-)


17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Näe. Får bara snälla kommentarer :-)


18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Näe.


19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Det är ju lite lätt beroendeframkallande, men annars är det faktiskt bara roligt!


20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Säkert. Jag är hopplös! Men om det har förändrats.... tja, vem vet. Grabbarna har ju blivit större och konversationerna med dem hamnar förmodligen på ett annat plan och livet kommer att se aningens annorlunda ut. Så lite annat blir det kanske.


21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Klart att det påverkar. Folk som i vanliga fall inte är särskilt sociala kan ju få ett helt annat liv på nätet. Mycket blir ju lättare. Det kan vara enklare att få fram ett skrivet budskap än när man ska säga det. Mer tid att tänka efter och formulera sig...


22. Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Jag blir så himla rastlös när jag inte får göra kreativa saker, så det här är en bra "ventil".


23. Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Det stillar min nyfikenhet :-)


24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
De som jag vet är här och läser och som själva är bloggare. Ni vet själva vilka ni är :-)


Phu! Så där ja! Många frågor var det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0