Heson tipsar

Passa er för att låta flytvästar ligga i ett skåp i en båt en hel vinter. Inte bra. Om man inte gillar svart-å-grönprickigt i kombination med en doft av mögel förstås. För då är det precis det ni ska göra!

Lova aldrig barnen att få cykla till skolan om ni har glömt bort att det är just den dagen ett av barnen ska ut och åka turbåt. Det blir jättejobbigt då. Antingen måste man ångra sig och argumentera om varför man inte vill cykla uppför alla backarna till skolan, jobba hela dagen, promenera till turbåten för att hämta barnet, promenera upp för alla backarna igen, hämta cykeln och åka hem. Eller så får man helt enkelt göra just det. Masa sig uppför backarna två gånger på samma dag.
Jag valde det första alternativet vilket medförde en lååång, tårfylld diskussion som fick mig att känna mig som en usel mamma... vilket jag nog är som har sån´t taskigt minne att jag inte kan komma ihåg att det var just turbåts-dag idag. Jag har ju kommit ihåg familjekvällar och städdagar och allt möjligt den här veckan så vad har jag för ursäkt för att blanda ihop turbåt och cykeldag?!?  VA?! Suck... ja, jag är ju helt hopplös! Så kom ihåg: lova aldrig!

Lova heller aldrig ett barn att få åka till en leksaksaffär efter skolan för att titta på en trollerilåda som barnet gärna vill ha om ni samtidigt har glömt bort att ni blivit bjuden på middag just den dagen. Det blir också jobbigt. Kan medföra att barnet vägrar kliva ur bilen när man väl kommit fram till den snälla Mostern som lagat tjockpannkaka. Det kan till och med gå så långt att barnet sitter där en hel halvtimme och under den tiden käkar upp ett paket Ballerinakakor som han hittat i bilen. Bara så ni vet...

Och om ni har ägnat tjugo minuter åt att övertala era barn om att de MÅSTE duscha innan de lägger sig, ni har lyckats få med dem på noterna, ni kommer hem och upptäcker att Pappan står i duschen och duschar slut på allt varmvatten. Banka HÅRT på badrumsdörren och säg till Pappan på skarpen...och ägna ytterligare en halvtimme åt att tjata in de sandlåde-smutsiga barnen - som nu tror att de har kommit undan - i duschen.

När barnen äntligen luktar jordgubbsshampo, Pappan har åkt för att kolla någon fotbollsmatch på O´Learys, sagan är färdigläst och det snarkas högt och ljudligt från sovrummet. Då är det bara att bänka sig i soffan med en kopp the, fundera lite över dagen och bara vara tyst!

Så nu vet ni!


Kommentarer
Postat av: Ragnvi

Ord och inga visor det där!! Ja herregud, nog minns man!

Vinsten min - alltid kul att vinna lite pengar! Men, blir liksom lite snopen när man missar själva spänningen....

2008-05-23 @ 20:40:14
URL: http://Rankans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0