Att dansa en rättika

På Kulturnyheterna häromkvällen var det ett inslag om en ny balettföreställning där koreografen hade inspirerats av en rättika! Alltså, nu kanske jag avslöjar mig själv som totalt okulturell och mindre begåvad, men hur i hela Hälsingland kan en rättika inspirera till en balett?! En hård, vit rotfrukt. Det är ju ingen rörelse alls! Eller jo, det klart ....blasten kan ju bölja i vinden när rättikan står i trädgårdslandet och växer till sig... Fast å andra sidan borde väl inte rättikeblast röra sig särskilt mycket annorlunda än morotsblast, eller potatisblast eller vilken annan blast som helst! Det hade ju kunnat bli en hel grönsaksbalett :-)

När koreografen fick frågan om hur det kom sig att han blivit inspirerad av en rättika så svarade han:  "Det får besökarna försöka fundera ut själva, men det FINNS en anledning. Det gör det!". Näääeeee! Men hallå!! Man kan inte först säga att "Jag har inspirerats av en rättika" och sedan vägra tala om hur man tänkte! Det luktar lurendrejeri lång väg! Jag slår vad om att han kom på det där med rättikan i samma sekund som reporten ställde "vad-har-inspirerat-dig-till-den-här-dansen"-frågan.

Näe. Jag gillar inte balett någe vidare. Och inte rättikor heller för den delen. Och i kombination.... nej tack!

:-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0