Man kan ju alltid fråga!

Kära Gud.

Jag har en liten fundering. Det kan vara så att vi missade en eller ett par gånger på föräldrautbildningen och skulle behöva lite hjälp med en sak. Nu var det i och för sig ganska länge sedan vi gick föräldrautbildningen, så jag minns inte exakt när denna frånvaro inträffade och inte heller om vi hade giltigt förfall. Faktum är att jag inte ens är säker på att det verkligen var så, men jag kan kolla upp det om du vill eftersom jag sparar alla mina almanackor och säkerligen har noterat det om så var fallet. Det kommer dock att ta en stund att leta fram rätt almanacka så jag hoppas det går bra ändå? Jag har ägnat en hel del tankeverksamhet åt det här och kommit fram till att det nog är så det måste ha gått till. Ja, alltså att vi måste ha missat en gång på föräldrautbildningen. Eh... du får ursäkta svamlet, men det jag vill komma fram till är i alla fall att vi inte riktigt har koll på hur man får sina barn att bli så att säga "självgående". Och då menar jag inte självgående som i "Titta han kan gå själv!", utan i "Titta han klarar alla göra-varje-dag-saker själv!".

Så här: Om man räknar med att man går till skolan och dagis ungefär nio månader om året, dvs ca 36 veckor, så borde det innebära att man genomför samma morgonprocedur ca 180 gånger på ett år. Morgonproceduren ser de allra flesta dagar ut på exakt samma sätt. Eftersom Storebror nu går i tredje klass och Lillebror snart ska börja på sexårs, så blir det en himla massa morgonprocedurer. Är du med? Hur kommer det sig då att man ändå måste påminna de små liven om varje litet moment? Kan det vara något vi gör som får dem att tro att "Kom och ät nu! Har du borstat tänderna? Ta på dig skorna! Och jackan!" osv, samt även "Måste jag säga det här till dig varje dag?", liksom ingår i morgonrutinen? Eller säger vi det på fel sätt, i fel ordning eller vad? Vad är det som gör att de inte kan lära sig dessa enkla små saker, men utan problem t ex kan berätta handlingen i alla StarWars-filmer utan att ens staka sig?

Det kan hända att jag eventuellt skulle kunna få hoppa in i någon förldragrupp så här i efterhand, men på något sätt känns det lite pinsamt. Hoppas på svar från dig istället. Förresten, du kanske bara skulle kunna fixa så att de lär sig så sparar vi lite tid? Ja... Du kan väl fundera på saken?

Har några fler grejjer jag skulle vilja ta upp också, men det kan vi ta en annan dag.

Tack och ajö!

Med vänlig hälsning
Heson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0