När sotaren kom på besök

Sotaren var på besök idag. När jag kom hem hade han redan klättrat upp för stegen som jag tänkt varna honom för eftersom den inte är så stabil, men ja... det var ju redan för sent så jag sade inget.
Sedan gick vi in och han ägnade en kvart åt att kolla in vårt kök, förhöra sig om vem som ritat det, vad det kostade och ge mig en beskrivning av hans eget kök som snart ska byggas om. (En riktigt "Före och efter"-story. Tog lååång tid)

När allt detta var avhandlat och klart tog han fram sin dammsugare och storstädade kakelugnen. Det tog kanske två minuter. Under tiden gjorde han någon slags analys av mig och kom fram till att jag borde vara från Lötbäcken, ha en storasyster samt en pappa som äger en brygga. Utläggningen av analysen samt den tid det tog att rätta till alla felaktigheter i den (jag kommer från Lötbäcken, men han gissade på fel gata. Jag har en lillasyster, ingen storasyster och min pappa äger ingen brygga) tog säkert en kvart. När allt var utrett och klart berättade han lite om sig själv, vart han hade bott tidigare, var han bor nu, samt vad de tidigare ägarna av hans hus hette. Jag antecknade förstås flitigt och ignorerade jobbtelefonen som ringde i jackfickan. (Eller inte)

Ja, sedan var det klart. Det tog alltså ungefär drygt en halvtimme. Då var han uppe på taket i kanske 3 minuter och fixade med kakelugnen i 2. Nu väntar jag med spänning på att räkningen ska dimpa ner i brevlådan!  Jag gissar att han inte tänker nöja sig med att endast ta betalt för de fem minuter han faktiskt arbetade. Å andra sidan kanske sotare har ett fast pris och då var det ju bra att jag fick lite underhållning på köpet också. Tror jag... Det kan förresten vara så att jag måste skicka en kreditfaktura för köksrenoveringstipsen. Vi får se hur jag gör...

Snipp, snapp, snut.
Så var ännu ett totalt onödigt blogginlägg slut!
I morgon ska jag nog blogga om något viktigare. Som... eh... som... få se nu... ja... eh...
Jag klurar på det!
God natt!

:-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0