Mot danmark

På söndag bär det av mot Danmark. Gaaalet skönt ska det bli med lite semester! Och det här är ju inte vilken semester som helst utan lite av ett äventyr. Vi ska nämligen åka husbil. Exakt hur man går tillväga när man husbilssemestrar, det har vi inte en aning om, så äventyret börjar liksom där. Grundprinciperna har vi koll på, (gasa, växla, bromsa, svänga och det där) men sedan är det lite detaljer som behöver redas ut. Vad behöver man ta med sig? Vilken väg är närmast? Kommer vi att hinna fram till färjan i tid? Kommer vi (läsa Pappan och Farfarn) att kunna ratta husbilen in i färjan? Ska vi eller ska vi inte ta med cyklarna? Och framför allt: VAD roar man sig med hela långa resan till Danmark?
Själv gör jag vad jag kan för att minimera eventuella språkförbistringar som kan uppstå. Danska är ju lite "grötigt", och jag har inte helt lätt för att förstå vad som sägs (ni minns kanske den där killen i en container som jag försökte prata med?), så därför ägnar jag nu kvällarna åt att kolla på Livvakterna för att liksom lyssna in schargången (chargongen? gargongen? Äh!). Dessutom inhandlade jag idag en tomatplanta av arten (rasen? Näe?!) Dansk... nå´nting. Är dock osäker på om det kommer att hjälpa upp mina kunskaper i det danska språket, men jag har bestämt för mig att man ska prata med sina växter, så... vem vet

:-)


Kommentarer
Postat av: Lillemor

Den enda danska fras du behöver öva in är följande:

Kan jäe be om dänske wienebrööööö me chokelääääääääääääde i mitten

2010-06-08 @ 22:27:14
Postat av: Kristin P

Men så härligt! Det är ju så vackert där! Åh handla lite fint till hus & hem!!

Ha det så skönt!!

2010-06-09 @ 20:26:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0