Ett långt, onödigt inlägg om att ringa diskmaskinsservice

I förrgår ringde jag till Cylinda eftersom vår diskmaskin verkar trött och inte orkar spola bort diskmedlet från det man ställer i den översta korgen. Tänkte att de kanske hade något hett tips.

Först gick det fram väldigt många signaler. Tillslut svarade en dam som verkade befinna sig mitt i en storm. Ja, ni vet ju själva hur det låter när man försöker prata med någon som står utomhus i lite blåsväder: det skrapar och fräser. Damen ursäktade sig och sade att hon "precis var på väg in", men eftersom det lät likadant genom hela vårt samtal så tror jag hon ljög. När jag förklarat mitt ärende envisades hon med att jag måste tala om ifall min diskmaskin heter något med 95 eller 92 innan hon kan hjälpa mig. Instruktionsboken vi har gäller för båda modellerna så jag tänkte liksom att det inte skulle vara någon större skillnad. Men jorå! Tydligen var det en världsastor skillnad på dessa maskiner så hon kunde inte hjälpa mig, ens med ett litet tips, förrän hon fick veta vilken modell jag har.

Bara att avsluta samtalet, åka hem och ringa tillbaka när jag tagit reda på modellnumret.
Nu svarade en annan dam på andra signalen. Jag beskrev mitt ärende. Hon knapprade lite på sin dator och talade om att en serviceperson kommer att ringa upp mig för att boka en tid. Inte ett ord om vilken modell eller siffror och annat. Inget blåsväder heller för den delen!

Och nu har jag dragit några slutsatser av dessa två telefonsamtal:
  1. Jag råkade ringa mitt i dam nummer 1´s  fikapaus. Hon satt säkert ute i solen med en kopp kaffe och hade ingen som helst lust att gå in till sin dator för att leta fram tips på hur man blir av med diskmedelsrester. (Det hade jag i så fall inteheller haft om jag varit i hennes ställe...)
  2. Dam nummer 2 var mycket snabb och effektiv, men särskilt pålitlig vet jag inte om hon verkar vara: Detta var i förrgår och ännu har ingen serviceperson hört av sig! Kan ju även vara servicepersonen som är slarvig förstås, men det hoppas jag verkligen inte eftersom jag ju såklart vill ha en ordentligt utförd service av min diskmaskin!
Ja och med detta sagt/skrivet har jag slösat bort ännu några minuter som jag annars skulle ha ägnat åt att stå i köket och gnugga bort diskmedelsrester från våra driksglas. Men å andra sidan är det ju bra om servicepersonen, när han väl dyker upp, kan få kika på lite bevismaterial, eller hur!?

:-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0