7 steg till ett bättre blipphandlande

Jag är en ICA människa, men det är lite roligt med de där blipp-grejjerna de har på Coop så idag fick jag för mig att jag skulle handla där istället. Har visserligen blipp-handlat förut, men bara några enstaka grejjer. Nu skulle jag ha lite av varje, både mat och hyllor + konsoller. Det blev lite av ett äventyr faktiskt. 
Tänkte att jag skulle dela med mig av de erfarenheter jag skaffade mig under min shoppingtur:

1. Se cool och världsvan ut när du drar ditt Medmera kort i apparaten där du får din "blipp". Gör du inte det är du avslöjad som nybörjare direkt och det är ingen bra början.

2. Vid fruktavdelningen ser du till att plocka de frukter du vill ha och lägga i plastpåsar. När du är färdig glider du iväg till vågen och trycker fram prislappar att sätta på varje fruktpåse. Du ska alltså inte plocka en påse äpplen, gå till vågen, plocka en påse päron, gå till vågen, bananer, gå till vågen, osv. Det blir jobbigt. Och folk tittar konstigt på dig och liksom småler...

3. Kiwi kan man inte hitta bland knapparna på vågen. De får man blippa på en lapp som sitter precis bredvid kiwisarna. Självklart!

4. Tveka inte om vågen spottar ut två prislappar med helt olika priser på. Den dyraste lappen slänger du genast i soptunnan som finns bredvid varje våg och den billigaste klistar du på din påse. Ingen tvekan alltså.

5. Få inte panik om du råkar blippa en vara två gånger. Lite hysterisk är ok, men inte panik. Tryck bara på alla knappar samtidigt och blippa en gång till... eller hur det nu var jag gjorde...ehh... ja... Det ordnar sig på något sätt.

6.  När du inser att alla andra, mer rutinerade, blipp-shoppare börjar med att ta en bunt plastkassar och lägger varorna direkt i dem för att slippa det bestyret senare, så är det bara att lugnt ta två kassar (om du kan hitta dem. Ett tips är att kolla bakom julgransglittret), blippa dem och börja packa. Men se inte stressad ut för allt i världen, nej nej. Man måste se ut som om man alltid gör så och det är så här alla EGENTLIGEN borde göra.

7. Framme vid kassan och den sista prövningen: Försök låta bli att bryta ihop när det visar sig att du just den här gången ska bli kontrollerad. Du måste alltså gå till en vanlig kassa, packa upp allt igen, betala och packa tillbaka. Gör det bara och ta sedan tacksamt emot den present som Coop delar ut till alla sina kunder som blir kontrollerade under dagen. Idag fick man välja mellan ett diadem med djävulshorn på eller ett frågespel från Sia glass. Jag var ruggigt nära djävulshornen, men så tänkte jag att jag kanske skulle ha större användning för frågorna. Hornen kan växa ut av sig själva ibland så diademet kändes onödigt!

Jaha, sådär ja! Är det något annat ni vill veta? Säg bara till :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0