Taxi i storstan

Att åka taxi i storstaden var idag en intressant upplevelse.

Vi var inte riktigt klara över vad gatan dit vi skulle hette, men chansade på "Snickargatan". Taxichaffisen hittade ingen sådan gata, men väl "Snickarbaaaken", som skulle ligga någonstans på Östermalm. Det lät lite underligt först...snickarbaken!? Men sedan kom vi på att det nog var "Snickarbacken" han menade, och det lät som ett ställe där det nog kunde finnas en konferensanläggning så han fick köra oss dit.

Han körde och körde, gasade, tvärnitade, in i bussfilen, ut ur bussfilen, gasa, bromsa. Phu! Min Sj-macka skumpade runt i magen och det kändes som om kaffet jag druckit skulle bubbla ut genom öronen. Efter en halvtimme gjorde han en u-sväng mitt på BirgerJarlsgatan, körde upp på trottoaren, stannade och klev ur.

"Det är här någonstans" sade han och pekade lite svävande medans han lastade ur våra väskor ur bagaget.
"Öööhh.. ok!"
Kändes lite snopet på något vis. I Söderhamn brukar man få åka taxi ända fram, men det kanske bara är norr om Dalälven det gäller? Ville ju inte riskera att bli avslöjad som bonnläpp, så vi klev ur och tackade så mycket för skjutsen.

Berättade om resan för en av de trevliga damerna på konferensen, som förskräckt utbrast "Va! Åkte ni taxi hit? Men det går nog nästan fortare att gå!". Sagt och gjort. När jag skulle tillbaka till Centralen följde jag damens vägbeskrivning, gick fel två gånger och ändå tog det mig bara prick 14 minuter att promenera!!

Gissar att den där taxichaffisen skrattade gott när han åkte vidare... och det måste ha stått "Bonnläpp" i pannan på mig när jag klev in i taxin.

:-)


Kommentarer
Postat av: Thyrsson

Alltså, men tror ju att taxichaffisarna ska hitta här i stan eftersom det är typ deras jobb att sitta och åka runt hela dagarna. Men GPS it is everywere... och då blir det lite som det blir! Men nog borde man få åka ända fram även här!

Stod det Bonnläpp i din panna antar jag att det stod idiot i hans!

/Vilsen Söderhamnare

2008-10-23 @ 11:06:26
Postat av: Anonym

Påminner mig om när jag själv hoppade in i en taxi utanför Centralen. Sen (som vanligt) och sa att jag ville åka till Finlandsgatan, och karln svarar med en brytning som inte var av denna värld.... "Den kan ju ligga vart som helst va!?". Då känner man sig i trygga händer :-)

2008-10-23 @ 20:21:46
URL: http://blogg.ahlund.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0