Sovbekymmer

Storebror har svårt att sova. Med tanke på att han är ruggigt lik sin far i allt så gissar jag att det beror på fullmånen. Ni som känner Pappan vet att han kan bete sig mycket underligt just när det är fullmåne och för er som inte är så insatta kommer här en kort resumé av underliga saker som har utspelat sig nattetid under fullmåne:

I tidernas begynnelse bodde vi i en etta på 33 kvadrat. Pappan sov i sängen och själv sov jag på en madrass på golvet. Vaknade en natt av att Pappan kastar sig ner från sin säng, lägger sig över mig för att skydda mig från ett tåg lastat med datafiler som kommer farandes under sängen och är jättenära att köra på mig. En annan natt utspelas samma procedur igen, men den gången höll jag på att flyta ut så han var tvungen att hålla i hop mig :-)
Nu för tiden är det ofta någon/några/något som vill stjäla vår byrå i sovrummet just när det är fullmåne. Har vaknat ett flertal gånger när Pappan är i färd med att smyga på byrå-tjuvarna. Går inte att beskriva. Måste upplevas :-)
Dessutom pratar Pappan engelska när det är fullmåne. Mycket underligt. I vanliga fall skickar han fram mig så fort man måste prata engelska, men i sömnen pladdrar han på utan bekymmer :-)
Jo, just ja! Vi hade ju hund tidigare. En lurvig liten shetland sheepdog vid namn Gibson (och senare även en som hette Gonzo, men det är en annan historia). En natt väcker Pappan mig. Ruskar riktigt så att jag ska vakna och säger med sin prata-i-sömnen-röst (fast på svenska den gången faktiskt) "Vad säger du, ska vi skala Gibson innan vi steker honom, eller ska vi steka honom med rufset på?"

Som sagt, en KORT resumé var det :-) ...och honom är jag gift med :-)

Hur som helst... det var ju inte det jag skulle skriva om. Storebror kan inte sova och ligger och vrider och vänder sig i sängen. Hittar på bus. Försöker gråta en skvätt så att Mamman ska säga att han får komma upp och spela tv-spel tills han blir trött (misstänker i alla fall att det är det han vill!), kliver upp, måste dricka mjölk och käka en macka, osv osv. Det lustiga är att rätt som det är så är det som att trycka på en knapp. Han somnar mitt i en mening! Pang så snarkar han!! Mycket märkligt :-)

I går när han var i om-jag-tjatar-tillräckligt-länge-så-kanske-jag-kan-få-kliva-upp-stadiet så sade han:
"Mamma, jag kaaaaan inte sova! Jag är pigg som en snäcka!"
...och vad jag vet så är snäckor inte så väldigt pigga, så det vara bara att snällt stanna kvar i sängen.

För övrigt så har Lillebror äntligen kryat på sig. Hade egentligen kunnat gå till dagis idag, men han var så himla trött i morse (har också haft lite somnings problem, men det beror mer på att han har vänt lite på dygnen nu när han varit sjuk), så vi stannade hemma och vilade en dag extra. I morgon blir det dagis och jobb igen.
Har nyss kommit hem från rep med Farin. Har övat inför julbords-showen på Campus i Vågbro. Hjälp!! Bara en vecka kvar och vi är urdåliga!! Måste verkligen öva och öva och öva de dagar som är kvar!!!! Julkonsert i Trönö kyrka på lördag också... phu! Det är mycket nu :-)

Oj, vad långt det här blev! Nu ska jag gå ner och umgås lite med herr Karlsson!

Adjö!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0