Hur man beställer en pizza i smyg

Igår hade Pappan och jag bestämt oss för att ha en liten käka-pizza-å-titta-på-film-i-smyg-kväll. I lugn och ro när grabbarna hade somnat. Det gjorde de såklart inte i en handvändning. När klockan började närma sig nio och de fortfarande var vakna var jag tvungen att försöka få till en pizzabeställning i smyg så vi inte skulle bli utan.

Det kan lätt bli knasigt när man inte har ätit på flera timmar och man ska försöka komma på vad ens favoritpizza heter. Om man dessutom måste viska för att barnen inte ska höra blir det ännu lite klurigare.
Vi enades om att vår favoritpizza nog heter "Verona". Viska, viska, viska. Jag lusläste listan från pizzerian där vi ALLTID handlar. Ingen Verona. Kunde inte smyga upp till grabbarna och Pappan mitt i läggningsproceduren och fråga en gång till, så med hjälp av de tre hjärnceller som fortfarande orkade arbeta trots matbristen, kom jag fram till att det nog måste vara på en annan pizzeria som vi brukar köpa vår favoritpizza. Smart, eller hur!? Eller inte...
Hittade en annan pizzalista i kökslådan, men den där "Verona" lät inte så god (här borde åtminstone någon av hjärncellerna ha reagerat på att något inte riktigt stämde). Jag kompromissade och beställde favoritpizzan till Pappan och en annan till mig själv :-)

Efter några tuggor undrade Pappan vad det var för konstig pizza jag hade köpt. "Den var ju god, men... är det en Verona?". Jag berättade historien och då kom han på det: Primavera!! Inte Verona! 

Storebror somnade typ 1 1/2 timme efter min pizzabeställning och jag kan, vis av denna så-går-det-när-man-försöker-smyga-upplevelse, tipsa om att pizzor inte blir särskilt goda av att ligga i pappkartoger i ugnen. Inte i 1 1/2 timme i alla fall. De går att äta, men har då blivit lite sådär lagom sladdriga. De krispiga kanterna är ett minne blott och bananerna har krymt i hop till bruna små russinliknande kleggklumpar. Jordnötterna är inte heller särskilt krispiga längre. Fast har man bara bearnaisesås till som man kan doppa de sladdriga pizzabitarna i så går det rätt bra ändå. Se bara till att vara ordentligt hungrig. Och så bearnaisesås. Glöm inte den!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0