Montag

Jaha . Måndag.
Har faktiskt varit i skolan idag. Och lärt mig om korta och långa vokaler. Joråsörrösåatte....
Hängde nämligen med Storebror en stund för att se hur de har det i skolan. (Alltså jag HAR faktiskt varit till skolan förut, men inte varit med på några lektioner. Ville bara förtydliga det så ni inte tror att jag är en totalt ansvarslös mamma!)
Det var mycket intressant faktiskt. Och lärorikt!
Det har hänt en hel del sedan man själv gick i tvåan.

1982 såg det ut så här:
* Alla barn hade en bänk med lock där man förvarade sina skolböcker, pennor och annat nödvändigt
* Man satt i fina rader, två och två
* Man var tvungen att fråga fröken om man ville vässa pennan i den stora pennvässaren framme vid katedern - och visa upp udden så hon kunde se om det var nödvändigt.
* Behövde man hjälp, eller om man ville säga något så räckte man upp handen.

2008:
* Inga bänkar. Bara bord. Böckerna har man i en låda i en jättestor lådhurts i ena änden av klassrummet. Och så har man en pärm för papper i bokhyllan i andra änden av klassrummet.
* Man sitter i en fyrkant, 4 och 4 tillsammans
* Fröken har ingen kateder och således finns det ingen stor pennvässare med vev. Man får ha med en egen, alternativt en stiftpenna (de var inte ens uppfunna 1982)
* Behöver man hjälp jagar man fröken runt klassrummet och pickar henne på axeln tills hon har tid.

Alltså, jag måste säga (med risk för att låta ruggigt gammalmodig) - men jag föredrar faktiskt 1982 års modell.
Förstå själva hur det låter när 20 barn (eller hur många de nu är) ska trängas framför en lådhurts för att få fram sina böcker! Tyckte jag såg fröken smyga in ett par öronproppar i öronen innan hon sade "Och nu barn ska ni hämta era läseböcker", men själv hade jag glömt mina. Det ska jag INTE göra nästa gång!
Och HUR står man ut med att ha någon som pickar en på axeln medans man lugnt och pedagogiskt försöker förklara skillnaden mellan "ful" och "full" för en disträ åttaåring? Förresten var det en del konstiga ord de hade valt just för att förklara skillnaden mellan långa och korta vokaler. Varför valde de just "ful" och "full"? I och för sig förstår jag då steget till "bar/barr" och "glas/glass", men ändå...?

Nåväl...
Kan i alla fall konstatera att jag nu förstår bättre varför Storebror tycker det är helt ok att ta hem matteuppgifter fastän han inte behöver. Här får han ju i alla fall sitta i lugn och ro och arbeta!


Kommentarer
Postat av: Martina

på murgårn där jag jobbar har man kommit på att man vill ha bänkar igen. Britt som varit min handledare under min utbildning frågade rektorn vart alla bänkar tagit vägen och om vaktmästaren kunde hjälpa till att bära ner dom från typ vinden eller vart de nu befann sig. Rektorn svarade då att de skickat iväg alla bänkar till fattiga skolor i ryssland.... men jag håller med, det blir ett jäkla spring fram och tillbaka för att hämta böcker och dylikt.. + att det tar från lektionstid...tror ett själ till att man tog bort bänken var att barnen skulle tvingas till vardagsmotion, men det kan man faktiskt fixa på annat sätt. Typ - skicka ut ungarna och lek eller nåt =) hehe



en tanke från en snart färdig fröken =)

2008-10-13 @ 22:49:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0