På gymmet - en analys

Det är alltid lika spännande att gå till gymmet. Dels för att man sedan kan gissa vilka muskler man inte kommer att kunna använda normalt dagen efter och dels för att det finns så många olika människor man kan studera i smyg. Nå´t måste man ju roa sig med när man står där på löpbandet :-)

Efter ett tag så utkristalliserar det sig några olika träningstyper bland människorna som rör sig bland maskinerna. Och i brist på annat så kommer här en liten lista på några av dessa, samt en mycket ovetenskaplig analys av deras syfte med gymbesöket. Håll till godo:

Tidningsläsarna:
Tar sig en tidning, sätter sig på cykeln och trampar i maklig takt medan han/hon läser. Blir knappt eller inte alls svettiga. Här är det säkerligen bara känslan av att kunna säga till sina vänner och bekanta att man går på gym som är det viktiga.

Hårdtränarna:
Tar i så att svetten sprutar, de frustar och stånkar och kämpar tills de nästan ramlar av cykeln/löpbandet/crosstrainern. Lite sadistiskt lagda människor som gillar att plåga sig själv tills de nästan kräks.

De effektiva:
Är redan på plats på löpbandet när man själv dyker upp. Så fort ett pump/aerobics/pilates-pass eller annat, drar igång i gruppträningslokalen, så slinker de in där. Efter passet kommer de tillbaka ut i gymmet, tränar vidare och är fortfarande kvar när man själv är duschad och klar. Här misstänker jag att man passar på när man för en gångskull tog sig iväg. Lika bra att köra tills man stupar för man vet aldrig när man får tid/lust/ork att gå dit nästa gång.

Snabbtränarna:
Cyklar de snabbaste de kan i fem minuter. Sedan vilar de, traskar runt lite, dricker lite vatten och så springer de i fem minuter. Vila, traska runt, dricka vatten. Tio snabba drag i någon arm-träningsapparat. Vila, traska runt osv. Jag gissar att det här är den sammanlagda tiden man befinner sig på gymmet som räknas. Hur mycket man egentligen tränar är mindre viktigt.

Ja så långt har jag kommit i mitt kategoriserande. Återkommer kanske med fler kategorier vid ett senare tillfälle.

Sedan är det ju lite intressant att se vad folk har på sig också. En del verkar ha lagt ner en förmögenhet på snygga träningskläder och dyra skor (inte helt o-ofta tillhör dessa kategorin "Tidningsläsaren"), medan andra återanvänder gamla urtvättade t-shirts och blankshorts från -89. Det händer även att folk tar sig en springtur på löpbandet iklädda skiddräkt och jag brukar träffa på en tant (modell äldre) som använder såna där blå skoskydd av plast ni vet, ovanpå sina vanliga vinterskor!

Själv är jag såklart alltid rätt klädd i lagom avpassade kläder, varken snygga, fula eller särskilt dyra och som matchar så mycket som är nödvändigt. Och så tränar jag alldeles lagom. Blir lite snyggt svettig, lite härligt rödblommig och lagom trött. Såklart. Så mig kommer man inte att lyckas kategorisera in någonstans. Nejnejnej

:-)

Kommentarer
Postat av: Jonna

Härligt med kombinationer på gymmet, igår när jag tränade latinoaerobic glömde jag bort att byta till träningstopp och hade på mig velourjacka kul att träna i det, äckligt blev det när svetten lackades uch folk måste ju tro att man är väck hahahah....

2010-02-11 @ 07:08:29
URL: http://ringar.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Ha, blankshorts var ordet. Dem vill man gärna slippa... Jag är självklart också helt omöjlig att kategorisera när jag går till gymmet... ;-)

2010-02-14 @ 19:07:10
URL: http://radhustankar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0