I skolans värld

Jag slutar aldrig att förvånas...

Storebror kom hem med en lapp där det stod ungefär "Jag - namn - har vid upprepade tillfällen stört lektionerna och inte lyssnat på instruktioner från min lärare". Efter det några stycken ur läroplanen, med viktiga meningar så som "eleven ska ta eget ansvar" och "kunna genomföra en uppgift på egen hand" markerade och så en liten "kupong" längst ner där vi ska skriva på och sedan lämna tillbaka till läraren.

Vi snackar alltså en kopierad lapp, där läraren bara har fyllt i Storebrors namn med blyertspenna på en streckad linje.

När jag ringde upp läraren i fråga så visade det sig dessutom att Storebror inte alls hade varit varken särskilt bråkig eller ouppmärksam, men däremot tyckte hon att han hade varit så trött och okoncentrerad den sista tiden.
Men Jeeeezes!!!
Den här personen inser uppenbarligen inte vad en 10-åring känner som är tvungen att visa upp en sådan lapp för sina föräldrar. Och HUR tänker man överhuvudtaget som lärare om man tycker att man behöver kopiera upp "jag är totalt respektlös mot min omgivning och min lärare"-lappar att skicka med eleverna hem? Jag skulle nog säga att man har problem och kanske borde rannsaka sig själv och sina pedagogiska metoder. Det handlar om 10-åringar. Alltså Mellanstadiet.
Och OM man nu ändå känner att detta är en bra sak att göra, så bör man nog fundera över om det är den lappen man ska skicka med eleven hem oavsett vad ärendet gäller.

Suck...Det är verkligen både och i skolvärlden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0